Minggu, 02 Oktober 2016

Contoh Pantun Berkait

Contoh Pantun Berkait



JASA PEMBUATAN PTK  (PENELITIAN TINDAKAN KELAS)

Harga Per PTK 300ribu, Kalau ambil lebih dari dua bisa kurang.

Untuk Pilihan Judul PTK Klik Disini


Atau Cek FB Kami Disini 

Pantun Berkait 1
Kalau tuan pergi ke Tanjung   
    Kirim saya sehelai baju   
Kalau tuan menjadi burung
    Saya menjadi ranting kayu 
Kalau tuan pergi ke Tanjung   
    Belikan saya pisau lipat   
Kalau tuan menjadi burung    
    Saya menjadi benang pengikat 
Kalau tuan pergi ke laut       
    Pesan saya ketam jantan
Kalau tuan menjadi pulut  
    Saya menjadi kepala santan
Kalau tuan pergi ke laut     
    Carilah saya ketam betina
Kalau tuan menjadi rambut   
    Saya menjadi bunga cina
Kalau tuan pergi ke laut     
    Carilah saya ketam bertelur 
Kalau tuan menjadi rambut   
    Saya menjadi bunga melur
 Kalau tuan pergi ke Kelang   
     Saya hantar sampai ke Linggi
 Kalau tuan menjadi helang   
     Saya menjadi kayu tinggi   
 Kalau tuan pergi ke Langat   
    Saya mMenanti di batu sembilan
Kalau tuan menjadi mayat   
    Saya menjadi air sembilan
Kalau tuan mencari buah       
   Saya pun mencari pandan
Kalau tuan menjadi nyawa   
   Saya pun menjadi badan    
Pantun Berkait 2
Anak ayam turun sepuluh      
    Mati seekor tinggal sembilan
Bangun pagi sembahyang Subuh
    Minta doa pada Tuhan       
Anak ayam turun sembilan   
    Mati seekor tinggal lapan
Minta doa kepada Tuhan    
    Moga-moga Allah makbulkan 
Anak ayam turun lapan          
     Mati seekor tinggal tujuh
Moga-moga Allah makbulkan  
     Dapat nanti seorang jodoh
Anak ayam turun tujuh          
    Mati seekor tinggal enam
Dapat nanti seorang jodoh     
   Sebagaimana yang kamu idamkan 
Anak ayam turun enam          
     Mati seekor tinggal lima   
Sebagaimana yang kamu idamkan
     Elok muafakat hidup bersama
( Anak Ayam Turun Sepuluh)
Pantun Berkait 3
Angin Barat bertiup nyaman       
    Burung gagak terbang ke rimba
Tanamkan kudrat pada keazaman   
    Bulan tidak jatuh ke riba      
Bunga melur cempaka biru        
    Bunga rampai di dalam puana
Tujuh malam semalam rindu       
    Belum sampai padamu tuan    
Bunga rampai di dalam puan   
    Ruku-ruku dari Peringgit   
Belum sampai padamu tuan       
    Rindu saya bukan sedikit
    
Ruku-ruku dari Peringgit           
    Teras jati bertalam-talam   
 Rindu saya bukan sedikit           
    Nyaris mati semalam-malam    
Teras jati bertalam-talam       
    Kapal berlabuh di lautan sisi
Nyaris mati semalam-malam   
    Bantal dipeluk saya tangisi
Kapal berlabuh di lautan sisi   
    Patah puteri naga-naganya
  Bantal dipeluk saya tangisi       
    Hendak mati rasa-rasanya 
Patah puteri naga-naganya   
     Sentakkan layar ke Inderagiri
Hendak mati rasa-rasanya      
     Air ditelan serasa duri        
Sentakkan layar ke Inderagiri   
    Ikan todak dalam perahu
 Air ditelan serasa duri               
    Tidur tak hendak makan tak mahu
(Air Diminum Serasa Duri)
Pantun Berkait 4
Orang berpadi di tanah liat      
    Di Mekah banyak buah pedada
Mayat tiada dapat dilihat       
    Seperti merekah rasanya dada 
Di Mekah banyak buah pedada   
    Bunga tanjung di atas rakit
Seperti merekah rasanya dada 
    Terkenangkan untung dan nasib

Bunga tanjung di atas bukit      
    Serabi di muka pintu       
Terkenangkan untung dengan nasib
    Maka sampai sehingga situ
Serabi di muka pintu              
    Pergi ke parit hendak merayau
Maka sampai sehingga situ    
    Ratu Amas berbalik ke Riau
Pergi ke Parit hendak merayau
    Situlah banyak ubi kemili
Ratu Amas berbalik ke Riau  
    Duduk mendiam-diamkan diri
(Raja Ali Haji)
Pantun Berkait 5
Pokok beringin, di tepi huma                  
    Pucuk melampai menghala ke belukar
Hati ingin melihat bunga        
   Bunga dilengkung ular yang besar       
Pucuk melampai menghala ke belukar
    Mati dililit ribu-ribu         
Bunga dilengkung ular yang besar
    Carilah akal dengannya tipu
Mati dililit ribu-ribu               
    Laksamana tukang tutuhnya
Carilah akal dengannya tipu   
    Bagaimana akan membunuhnya?
Laksamana tukang tutuhnya  
    Sandar-menyandar di batang pinang
Bagaimana akan membunuhnya?
    Tembak dengan peluru bertunang
Sandar-menyandar di batang pinang 
    Timpa menimpa di batang padi
Tembak dengan peluru bertunang
    Kena tak kena, ularpun mati
Timpa-menimpa di batang padi   
    Padi dibawa dari balok       
Kena tak kena, ularpun mati   
    Bunga pun dapat kita nan jolok
Padi dibawa dari balok           
    Tiba di kuala pecah perahunya
Bungapun dapat kita nan jolok
     Sampai di kepala pecah baunya 
Tiba di kuala pecah perahunya
    Jurumudi menyorong sampan
Sampai di kepala pecah baunya
    Tujuh hari saya tak makan
( Bunga Dililit Ular Besar)
Pantun Berkait 6
Candek-candek pisang di Jambi
    Menjulai saja yang belum
Bertanah sudahlah kami        
    Menggulai saja yang belum
Menjulai pisang di Jambi       
    Berseludung saja yang belum
Menggulai sudahlah kami       
    Bertanak saja yang belum

Berseludung pisang di Jambi
    Bersikat saja yang belum
Bertanak sudahlah kami       
    Berhidang saja yang belum
Bersikat pisang di Jambi       
    Mengkal saja yang belum
 Berhidang sudahlah kami       
    Bersantap saja yang belum  
(Hikayat Anggun Che Tunggal)
Pantun Berkait 7
Tanam pinang rapat-rapat      
   Biar senang puyuh berlari  
 Kalau kupinang, pinang tak dapat
   Kupujuk-pujuk, ku bawa lari
Biar senang puyuh berlari        
     Pinang ditanam rapat-rapat
Mengapa mesti dibawa lari      
     Bukankan baik mengikut adat?
 Pinang ditanam rapat-rapat      
    Agar dapat puyuh berlari  
 Kalau sanggup melanggar adat  
   Tak usah kahwin hingga ke mati
Agar puyuh dapat berlari          
   Makan pinang ditanam rapat 
Adat melayu jangan cemari      
   Kalau berusaha pastikan dapat
Maka pinang ditanam rapat      
    Puyuh kini berlari-lari        
Samalah kita menjunjung adat  
    Tunggak budaya semai dihati
Pantun Berkait 8
Buah Ara, batang dibantun  
    Mari dibantun dengan parang
Hai saudara dengarlah pantun
    Pantun tidak mengata orang
Mari dibantun dengan parang
    Berangan besar di dalam padi
Pantun tidak mengata orang
    Janganlah syak di dalam hati
Berangan besar dalam padi   
    Rumpun buluh dibuat pagar
Jangan syak di dalam hati
    Maklum pantun saya baru belajar
Rumpun buluh dibuat pagar
   Cempedak dikerat-kerati
Maklumlah pantun saya belajar
   Saya budak belum mengerti
Cempedak dikerat-kerati
   Batang perepat saya robohkan
Saya budak belum mengerti
   Sebarang dapat saya pantunkan
(Pantun Tidak Mengata Orang)
Pantun Berkait 9
Pergi kehulu menjala ikan      
    Belayar sampan ke Tanjung Jati
Masa lalu jangan ditangiskan
    Masa depan jangan ditakuti
Belayar sampan ke Tanjung Jati
    Cuaca redup di tepi muara
Masa depan jangan ditakuti   
    Bahtera hidup kemudinya usaha

Cuaca redup di tepi muara     
    Angin Barat bertiup nyaman
Bahtera hidup kemudinya usaha
    Tanamkan kudrat pada keazaman
Pantun Berkait 10
Redup ini amatlah nikmat       
    Berkat rimbunnya si pokok jati
Hidup ini amatlah singkat       
    Sekali hidup biarlah bererti    
Berkat rimbunnya si pokok jati
    Tempat burung selalu bertemu
Sekali hidup biarlah bererti   
    Isikan akal dengan ilmu     
Tempat burung selalu bertemu
    Menghabiskan masa siangnya
Isikan akal dengan ilmu       
    Ilmu itu tiada habisnya    
Menghabiskan masa siangnya
    Sebelum bermalam di dalam hutan
Ilmu itu tiada habisnya       
    Ibarat saujana air lautan
Sebelum bermalam di dalam hutan  
    Diam berjejeran di atas ranting
Ibarat saujana air lautan   
    Ditimba, manakan kering
Pantun Berkait 11
Ditenun kain dengan kapas   
    Bermacam-macam warna ragi
Perahu lilin layar kertas       
    Berani kulanggar lautan api
Cik Daud berketam padi       
    Sambil petik bunga pudak
Tuan pergi ke laut api           
    Biar hangus kuturut juga
 
Kedondong batang sumpitan
    Batang padi saya lurutkan
Tujuh gunung sembilan lautan
    Kalau tak mati saya turutkan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar